استشارات قانونيه مجانيه

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

استشارات قانونيه مجانيه

استشارات قانونيه مجانيه

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
استشارات قانونيه مجانيه

موقعنا يقدم خدمه الاستشارات القانونيه المجانيه ويعاونك فى اتخاذ القرار السليم والحاسم فى كل شئونك القانونيه

تعلن اداره المنتدى عن تسهيل وتيسير اجراءات زواج الاجانب والاقامه فى جمهوريه مصر العربيه

عنوان صفحتنا على الفيس بوك تيسيرا للاعضاء الكرامhttps://www.facebook.com/estsharatqanoneh او صفحه استشارات قانونيه مجانيه على الفيس بوك

المواضيع الأخيرة

» استفسار عااااااااجل جدا
انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله I_icon_minitimeالأحد نوفمبر 06, 2016 5:17 am من طرف michael.eltorky

» خطا غير مقصود ترتب عليه ما لم اتوقعه
انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله I_icon_minitimeالأحد أكتوبر 30, 2016 11:18 am من طرف محمد أسامة

» اريد المساعدة فى استشارة قانونية فقد تعرضت لمحاولة نصب واحتيال
انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله I_icon_minitimeالجمعة أكتوبر 28, 2016 7:13 pm من طرف alaaelnaggar

» الاعفاء من التجنيد لدواعي امنية
انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله I_icon_minitimeالخميس أكتوبر 20, 2016 7:31 pm من طرف saif

» استشارة قانونية لمظلوم
انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله I_icon_minitimeالخميس أكتوبر 13, 2016 3:54 am من طرف monpc2020

» استفسار عن تهرب من قرض
انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله I_icon_minitimeالجمعة أكتوبر 07, 2016 11:34 pm من طرف اسلام محمد عبدالحليم

» طلب عودة من الاستقالة
انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله I_icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 28, 2016 7:59 am من طرف محمود 400 محمود

» السفر الحاضنة للخارج بالطفل
انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله I_icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 28, 2016 1:41 am من طرف Fatma

» تأخر سداد قرض سيارة
انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله I_icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 20, 2016 6:27 am من طرف ahmedvev

2 مشترك

انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله

demoslema

انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله Empty انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله

مُساهمة  demoslema الثلاثاء يوليو 08, 2014 7:30 am

هل يحق لزوجة حاضنة التمكين من شقة تمليك مملوكة لام الزوج بعقد من مالك العمارة وبتاريخ قبل الزواج بثلاث سنوات ووجود ابنها فى شقة الزوجية كانت على سبيل الاستضافة وقام الزوج بأحضار شقة حضانة مماثلة ولكنها ترفض ترك شقة الزوجية واخذت تمكين مؤقت لشقة الزوجية نعمل اية وهل يجب ان تكون شقة الحضانة مجهزة ومفروشة واية الالعايب اللى ممكن المحامى بتاعها يعملها علشان تتمكن من هذة الشقة ومدة حضانة الولد رجاء الرد سريعا انا اريد تطليقها ولكن اكتر من حد قالى هاتاخد الشقة حتى لوجبت غيرها كبديل وحتى لو كانت مملوكة لغيرك وهيا رافعة قضية نفقة ليها وللصغير مع العلم انها بترد الفلوس اللى بتروح ليها ودى وهل لو نم الطلاق قبل الحكم فيها تسقط القضية وهل لو والدتى اخدت تمكين مشترك معاها بعد الطلاق تقدر تبيعها وقد قمنا بعمل اتفاق طلاق اقر فية بأعطائها كل حقوقها واحضر شقة حضانة بديلة وتم توقيع الاتفاق منى ومن الزوجة ووالدها ومحاميها وعدد من الشهود ولكن لم يتم التوثيق وهما رجعوا فى كلامهم بعد ما الزوج واهلة خرجوا من الشقة وقالة مش هانخرج الا بالمحكمة ومنعوا الكل من الاقتراب من الشقة حت انا الزوج وقاموا بأحضار بلطجية لتهديدى بعدم الاقتراب وانا مسافر للعمل ف الخارج ولما بنزل بقعد فى بيت والدى وهيا واهلها مستولين على الشقة تماما اعمل اية هل لو طلقت واحضرت شقة مناسبة ممكن تاخد بردة شقة والدتى التمليك
    المستشار محمد عبد الرازق
    المستشار محمد عبد الرازق
    Admin

انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله Empty رد: انا فى ورطة وعايز محامى يتق الله

مُساهمة  المستشار محمد عبد الرازق الخميس يوليو 10, 2014 4:35 am

الزوجه لا يحق لها الحضانه في شقه تمليك اذا وفرت لها مسكن بديل من الاخر الشقه التي يحق للزوجه التمسك بانها شقه الزوجيه والحضانه فيها اجباري هي الشقه الايجار وحضرتك كلمني عشان تعرف هتعمل ايه

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة أبريل 19, 2024 7:55 am